dc.contributor.author | Molokova, Natalia | |
dc.contributor.author | Chacon, Judith | |
dc.date.accessioned | 2018-08-13T13:25:52Z | |
dc.date.available | 2018-08-13T13:25:52Z | |
dc.date.issued | 2018-08-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57346 | |
dc.description.abstract | Begreppet motivation är svårdefinierad och ofta tolkas avsevärt annorlunda både i forskning och i praxis. En sak är dock alla eniga om: att motivation är viktig lika väl för elevernas skolresultat som för resten av deras framtida liv. Syfte med denna studie är tvåfaldigt: 1) att undersöka hur yrkesverksamma lärare uppfattar begreppet motivation och 2) att samla information om hur lärarna agerar i dagens praxis för att påverka elevers motivation i klassrum. För att studera tankesätt och metoder att arbeta med motivation som råder i dagens skola samt att samla praktiska exempel, genomförde vi kvalitativa intervjuer av flera erfarna lärare. Trots det faktum att begreppet motivation är svårt att förklara, hittade alla respondenter egna tolkningar. Intervjuerna tyder på att det finns rik variation av tillvägagångssätt, men samtidigt att lärare kan vara omedvetna om modern forskning och opererar rentav utifrån egen erfarenhet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT18-2930-021-LKXA1G | sv |
dc.subject | Motivation, inre och yttre motivation, pedagogiskt arbete, strategi. | sv |
dc.title | Motivation Lärarens perspektiv på motivation i klassrummet | sv |
dc.title.alternative | Motivation. The teacher's perspective on motivation in the classroom | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |