• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek och lär med Sapere

En intervjustudie om erfarenhet av Saperemetoden i förskolan

Sammanfattning
Förskolor är en grund till barnens lärande och många barn intar flera måltider under en dag i förskolan. Det är därför viktigt att förskolor serverar näringsriktiga måltider som främjar barnens utveckling. Inom måltidspedagogik är Saperemetoden inräknad och med metoden kan barnen få uttrycka sig mer i ord och vara merkreativa Syftet med denna studie är att undersöka yrkesutövarnas erfarenhet av Saperemetoden i förskolan. Forskningsdesignen utgörs av fallstudier med ett urval bestående av målinriktat urval och snöbollsurval. Datainsamlingen utfördes genom elva stycken telefonintervjuer och en direkt intervju. Analysprocessen består av en jämförande textanalys för att besvara syfte och frågeställningarna. Resultatet i denna studie visar att metoden kan tillämpas på olika kreativa sätt inom förskolan. Saperemetoden har en gynnsam effekt på barnen men även på föräldrarna. Barnen har dessutom haft en påverkan på familjens grönsakskonsumtion på hemmaarenan. Resultatet visar även att användandet av Saperemetoden inom förskolan går att väva in i läroplanen. Saperemetoden kan förena kök och pedagoger, genom att ett samarbete skapas. Råd till framtids utövare inom förskolan är att börja i en liten skala och våga experimentera. Diskussionen i denna studie öppnar upp för många intressanta aspekter inom ämnet barn och måltid.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Kandidatuppsats 15 hp Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap Nivå: Grundnivå Handledare: Mia Prim Examinator: Hillevi Prell Antal sidor: 24 Termin/år: Vt2018
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57362
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_57362_1.pdf (611.6Kb)
Datum
2018-08-16
Författare
Larsson, Malena
Södersten, Louise
Nyckelord
Saperemetoden
neofobi
måltidspedagogik
sinnen
förskola
Serie/rapportnr.
VT18-19
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV