• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

UTLANDSADOPTERADE BARNS INTEGRERING OCH SPRÅKINLÄRNING En kvalitativ studie utifrån fem adoptivföräldrars perspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att utifrån adoptivföräldrarnas perspektiv undersöka barnets integrering in i sitt nya modersmål, samt analysera adoptivföräldrarnas erfarenheter om eventuella språksvårigheter som kan uppstå i den sociala kontexten. Teori: Till grund av studien används det sociokulturella perspektivet utifrån Vygotskij och Säljö. Metod: Studien är gjord på kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Urvalet består av fem respondenter. Deltagarna är adoptivföräldrar till ett eller flera utlandsadopterade barn. Det transkriberade materialet är analyserat utifrån ett tematiskt tillvägagångssätt, vilket innebär att två teman framställts, integrering och samhörighet samt adopterades barns språkinlärning. Resultat: I första temat integrering och samhörighet, framkom det utifrån våra respondenter att deras barn lärde sig sitt nya modersmål genom lek, sånger och böcker. I det andra temat adopterade barns språkinlärning framkom det att samtliga respondenter ansåg att aktivitet inom familjen var viktigt. I överensstämmelse med teoretiska perspektiven att lärande sker i den sociala omgivning samt i dess aktivitet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57437
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_57437_1.pdf (208.4Kb)
Date
2018-08-25
Author
Sandström, Jane
Enoksson, Julia
Keywords
Utlandsadopterade barn
lärande
språk
sociokulturell
kognitiv
Series/Report no.
Kandidat
VT18 IPS PEDG14:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV