Show simple item record

dc.contributor.authorSandström, Jane
dc.contributor.authorEnoksson, Julia
dc.date.accessioned2018-08-25T15:57:49Z
dc.date.available2018-08-25T15:57:49Z
dc.date.issued2018-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57437
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att utifrån adoptivföräldrarnas perspektiv undersöka barnets integrering in i sitt nya modersmål, samt analysera adoptivföräldrarnas erfarenheter om eventuella språksvårigheter som kan uppstå i den sociala kontexten. Teori: Till grund av studien används det sociokulturella perspektivet utifrån Vygotskij och Säljö. Metod: Studien är gjord på kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Urvalet består av fem respondenter. Deltagarna är adoptivföräldrar till ett eller flera utlandsadopterade barn. Det transkriberade materialet är analyserat utifrån ett tematiskt tillvägagångssätt, vilket innebär att två teman framställts, integrering och samhörighet samt adopterades barns språkinlärning. Resultat: I första temat integrering och samhörighet, framkom det utifrån våra respondenter att deras barn lärde sig sitt nya modersmål genom lek, sånger och böcker. I det andra temat adopterade barns språkinlärning framkom det att samtliga respondenter ansåg att aktivitet inom familjen var viktigt. I överensstämmelse med teoretiska perspektiven att lärande sker i den sociala omgivning samt i dess aktivitet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT18 IPS PEDG14:11sv
dc.subjectUtlandsadopterade barnsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectspråksv
dc.subjectsociokulturellsv
dc.subjectkognitivsv
dc.titleUTLANDSADOPTERADE BARNS INTEGRERING OCH SPRÅKINLÄRNING En kvalitativ studie utifrån fem adoptivföräldrars perspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record