• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DET AKTIVITETSBASERADE KONTORET - FRIHET ELLER KONTROLL? En diskursanalytisk studie av anställdas tal om kontorstypen

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka innebörden av det aktivitetsbaserade kontoret ur ett maktperspektiv genom att studera anställdas tal om kontorstypen. Teori: Det empiriska materialet analyserades och tolkades med hjälp av en Foucaultinspirerad diskursanalys utifrån begrepp såsom disciplinering och styrning. Metod: En kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer samt diskursanalys användes i studien. Resultat: Utifrån respondenternas tal om det aktivitetsbaserade kontoret urskildes frihetsdiskursen, kommunikationsdiskursen och självregleringsdiskursen. Resultatet visade att innebörden av det aktivitetsbaserade kontoret ur ett maktperspektiv blir att individer på olika sätt disciplineras.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57438
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_57438_1.pdf (303.5Kb)
Date
2018-08-25
Author
Nilsson Busk, Olivia
Axelson, Sofia
Keywords
Aktivitetsbaserat kontor
makt
frihet
disciplinering
styrning
Foucault
diskursanalys
Series/Report no.
Kandidat
VT18 IPS PEDG14:7
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV