• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”DE SOM TRÄNAR ’BARA FÖR ATT MÅ BRA’ ÄR HYCKLARE HELA BUNTEN” - En kritisk diskursanalys av träningsbloggar skrivna av kvinnor

Sammanfattning
Syfte: Uppsatsens syfte är att med hjälp av kritisk diskursanalys beskriva hur träningsdiskursen ser ut i träningsbloggar skrivna av kvinnor samt hur genus framställs i texter med utbildande karaktär. Teori: Det verktyg som i denna studie används för att synliggöra hur genus reproduceras inom träningsdiskursen är Hirdmans teori om genussystemet. Vi använder begreppet diskurs för att kunna se bloggandet som en social praktik. Det innebär att en diskurs utgörs av hur en uttrycker sig genom till exempel skrift och bilder. Vidare används Illeris olika samspelsformer för att synliggöra bloggerskornas angreppssätt. Metod: I studien utförs kritisk diskursanalys på tre träningsbloggar skrivna av kvinnor. De valdes ut genom ett målstyrt urval. Faircloughs analysverktyg användes för att urskilja olika diskurstyper inom den övergripande träningsdiskursen online samt för att analysera hur bloggerskorna förmedlar kunskaper och sanningar. Resultat: Två olika diskurstyper kunde urskiljas. En välmåendediskurs där träningens positiva effekter på hälsan och kroppen lyfts fram som eftersträvansvärt och en snyggdiskurs där träning kopplas ihop med kroppsligt estetiska resultat. De är inte ömsesidigt uteslutande då bloggerskorna agerar utifrån bägge diskurserna, dock agerar de enskilt mer utifrån den ena än den andra. Resultatet visar på hur bloggaren kan ses som en pedagogisk aktör vars subjektiva inflytande förmedlar idéer om vad träning för kvinnor innebär. Vidare synliggörs hur diskurser formar kunskaper, sanningar, sociala identiteter och föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57440
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_57440_1.pdf (231.4Kb)
Datum
2018-08-25
Författare
Wikberg, Frida
Johansson, Lina
Pettersson, Thomas
Nyckelord
Genus
pedagogisk plattform
diskurs
träningsbloggar
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT18 IPS PEDG14:5
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV