• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbete och motivation med klassiska och digitala musikinstrument Ett försök med komposition i en högstadieklass

Sammanfattning
Syfte: I denna studie har vi försökt att jämföra digitalt musikskapande och musikskap-ande med klassiska musikinstrument på högstadiet med accent på samarbets-miljö, musikaliskt- och socialt samarbete från lärares och elevers perspektiv samt motivation för musicerande. Teori: I uppsatsen används sociokulturell teori (Dewey och Vygotskij). Vi har också anknutit till socialpsykologisk teori och ett medieekologiskt perspektiv. Enligt Vygodskijs teori, skapar människor ständigt genom den sociokulturella utveck-lingen olika slag av redskap och hjälpmedel som används dagligen. Både musik-instrument och digitala verktyg är sådana redskap/artefakter som borde hjälpa människor att uttrycka sig, kommunicera socialt och samarbeta. Metod: Resultat: Försöket som metodologi valdes för att det passar bäst till undersökningens syfte om samarbete. Datainsamlingsmetoder var observation och enkät. Urvalet gällde en klass i åk 8, där representerades elever från olika socialgrupper med olika bakgrund och modersmål. Huvudresultatet är att de klassiska instrumenten ökar samarbetet mellan eleverna och ger en bättre långtidsmotivation. Digitala verktyg är lättare att komma igång med och ger snabb motivation, men den ebbar lättare ut.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57445
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_57445_1.pdf (498.4Kb)
Datum
2018-08-25
Författare
Moshkova Paulsen, Irina
Sidorenko, Natalia
Nyckelord
Klassiska musikinstrument
digitala musikinstrument
digitalisering
musikens sociala roll
samarbete
motivation
komposition
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT18 IPS LAU927:27
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV