Visa enkel post

dc.contributor.authorMoshkova Paulsen, Irina
dc.contributor.authorSidorenko, Natalia
dc.date.accessioned2018-08-25T17:04:31Z
dc.date.available2018-08-25T17:04:31Z
dc.date.issued2018-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57445
dc.description.abstractSyfte: I denna studie har vi försökt att jämföra digitalt musikskapande och musikskap-ande med klassiska musikinstrument på högstadiet med accent på samarbets-miljö, musikaliskt- och socialt samarbete från lärares och elevers perspektiv samt motivation för musicerande. Teori: I uppsatsen används sociokulturell teori (Dewey och Vygotskij). Vi har också anknutit till socialpsykologisk teori och ett medieekologiskt perspektiv. Enligt Vygodskijs teori, skapar människor ständigt genom den sociokulturella utveck-lingen olika slag av redskap och hjälpmedel som används dagligen. Både musik-instrument och digitala verktyg är sådana redskap/artefakter som borde hjälpa människor att uttrycka sig, kommunicera socialt och samarbeta. Metod: Resultat: Försöket som metodologi valdes för att det passar bäst till undersökningens syfte om samarbete. Datainsamlingsmetoder var observation och enkät. Urvalet gällde en klass i åk 8, där representerades elever från olika socialgrupper med olika bakgrund och modersmål. Huvudresultatet är att de klassiska instrumenten ökar samarbetet mellan eleverna och ger en bättre långtidsmotivation. Digitala verktyg är lättare att komma igång med och ger snabb motivation, men den ebbar lättare ut.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT18 IPS LAU927:27sv
dc.subjectKlassiska musikinstrumentsv
dc.subjectdigitala musikinstrumentsv
dc.subjectdigitaliseringsv
dc.subjectmusikens sociala rollsv
dc.subjectsamarbetesv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectkompositionsv
dc.titleSamarbete och motivation med klassiska och digitala musikinstrument Ett försök med komposition i en högstadieklasssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post