• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Att godkänna & tjäna pengar samtidigt”. Certifieringsorgan & deras roll gällande certifiering/verifiering av Corporate Social Responsibility (CSR)

Abstract
I Sverige finns enligt statliga organisationen SWEDAC 33 olika certifieringsorgan. Certifieringsorganen har av SWEDAC blivit ackrediterade (godkända) att utföra tredjepartscertifieringar för de standarder deras ackreditering omfattar. Certifieringsorganen utför certifiering av sina kunder för de standarder man har ackreditering, samtidigt som de har kommersiella syften. Denna studie undersöker hur certifieringsorgan hanterar sin kommersiella respektive opartiska kontrollerande roll. Standarder utgör grunden för certifikat/verifieringar och utfärdas av internationella eller nationella certifieringsorgan. Certifieringsorganen certifierar och kontrollerar att uppdragsgivaren, kunden, möter kraven enligt standarden. I detta arbete har certifieringsorganens processer kvalitativt studerats i relation till standarder som omfattar socialt ansvar (Corporate Sociala Responsibility; CSR) och vilket utrymme dessa standarder ger för certifieringsorganen att godkänna. Det studeras även hur certifieringsorganen säkerställer att kvalitetsnivån, för den standard certifikat utfärdas, bibehålls och inte underkastas certifieringsorganens kommersiella intressen. Slutligen har studien belyst vilken kontroll som sker över certifieringsorganens arbete. Av 33 olika certifieringsorgan med verksamhet i Sverige, varav 13 stycken till förfrågades, valde sex att medverka på intervju. Studien visar att certifieringsorganens affärsmodell rörande certifiering främst framhäver certifieringsorganen som “förtroendeväktare”, där certifieringsorganen erbjuder sina kunder “trovärdighet och kunskap”. Undersökningen visar inte mer än i ett fall att certifieringsorgan utför certifieringar till ett lågt pris (relativt konkurrenterna). Vidare visar studien att det finns viss risk att certifieringsorganen mer godtyckligt godkänner certifiering för att säkerställa affären. Dessutom finns en risk att opartiskhet råder och att standarders kvalitetsnivåer för godkännande urvattnas. Det finns tydliga processer för certifiering och kontroll sker både internt och externt av SWEDAC. Detta begränsar sannolikt certifieringsorganens möjligheter att certifiera/verifiera och samtidigt ha kommersiellt syfte (att tjäna pengar), vilket gör att många certifieringsorgans organisationer även ägnar sig åt andra verksamheter exv. testning och inspektion. Vidare behöver studien fördjupas och underlaget breddas för att säkerställa den i denna studie beskrivna situation. Det är dessutom intressant att konstatera att SWEDAC, som är högst upp i ackrediterings-hierarkin, har ekonomiska intressen i certifieringsprocessen. Liknande situation gäller SIS, vilka ansvarar för de standarder som ligger till grund för certifieringen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57480
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_57480_1.pdf (578.2Kb)
Date
2018-08-28
Author
Stolt, Sarah
Keywords
CSR
ISO 26000
certifieringsorgan
socialt ansvar
certifiering
verifiering
kontroll
ekonomiska intressen
opartiskhet
upprätthålla standarder
Series/Report no.
Managment & organisation
17:14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV