VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube
Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencers
på Youtube.
Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om
opinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet och
identifikation samt tredjepersonseffekten.
Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer.
Material: Sex parintervjuer med personer som går andra eller tredje året på gymnasiet.
Resultat: Studiens resultat visar att unga upplever att det finns olika typer av youtubers:
den vettiga, den manipulerande och den ytliga youtubern. De unga upplever att
den youtuber som påverkar dem mest är den vettiga youtubern, en youtuber som
upplevs vara en förebild. Resultatet visar också en tydlig tredjepersonseffekt och
en omvänd tredjepersonseffekt, där de unga upplever att andra påverkas av den
manipulativa youtubern, medan de själva påverkas positivt. Studiens visar att
unga främst tittar på youtubers med liknande grundvärderingar som de själva
har, en utgångspunkt som analysen visar påverkar hur “högt” en youtuber kan
komma i relationstrappan. Relationstrappan är en modell som indikerar på
möjligheten till inflytande på värderingar och attityder. Studiens slutresultat
landar i att de unga tillåter en youtuber med liknande värderingar att klättra högt
i relationstrappan, något som visar att de ungas primära socialisation har
“godkänt” förebildens värderingar. När youtubern upplevs vara en förebild anses
dennes värderingar vara åtråvärda att ha i den egna identiteten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-09-12Författare
Bergvall, Molly
Hjärn, Linnea
Pernefors, Olivia
Nyckelord
Youtube, youtubers, influencers, unga, påverkan, identitet, attityder, värderingar.
Serie/rapportnr.
MKVC1049
Språk
swe