• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube

Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencers på Youtube. Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om opinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet och identifikation samt tredjepersonseffekten. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. Material: Sex parintervjuer med personer som går andra eller tredje året på gymnasiet. Resultat: Studiens resultat visar att unga upplever att det finns olika typer av youtubers: den vettiga, den manipulerande och den ytliga youtubern. De unga upplever att den youtuber som påverkar dem mest är den vettiga youtubern, en youtuber som upplevs vara en förebild. Resultatet visar också en tydlig tredjepersonseffekt och en omvänd tredjepersonseffekt, där de unga upplever att andra påverkas av den manipulativa youtubern, medan de själva påverkas positivt. Studiens visar att unga främst tittar på youtubers med liknande grundvärderingar som de själva har, en utgångspunkt som analysen visar påverkar hur “högt” en youtuber kan komma i relationstrappan. Relationstrappan är en modell som indikerar på möjligheten till inflytande på värderingar och attityder. Studiens slutresultat landar i att de unga tillåter en youtuber med liknande värderingar att klättra högt i relationstrappan, något som visar att de ungas primära socialisation har “godkänt” förebildens värderingar. När youtubern upplevs vara en förebild anses dennes värderingar vara åtråvärda att ha i den egna identiteten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57613
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_57613_1.pdf (436.6Kb)
Datum
2018-09-12
Författare
Bergvall, Molly
Hjärn, Linnea
Pernefors, Olivia
Nyckelord
Youtube, youtubers, influencers, unga, påverkan, identitet, attityder, värderingar.
Serie/rapportnr.
MKVC1049
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV