Ämnet ljudmiljö i de svenska förskollärarprogrammen – En enkätstudie
The subject sound environment in the Swedish preschool teacher training programs -A questionnaire survey
Sammanfattning
Syfte: Syftet med enkätstudien är att undersöka vilken kunskap studenter som går sista terminen på förskollärarprogrammet i Göteborg har kring förskolans ljudmiljö, samt om det kan finnas ett behov för en sådan kunskap. Vi vill även undersöka om ämnet ljudmiljö och hörsel är något som ingår på andra förskollärarprogram i Sverige och i så fall hur de inkorporerar detta i utbildningen.
Metod: En deskriptiv studie i två delar. Del 1 består av en enkätstudie där 38 studenter som går sista året på förskollärarprogrammet i Göteborg ingår. Del 2 omfattar ett frågeutskick via mail till samtliga förskollärarprogram i Sverige.
Resultat: Resultatet visar på att ämnet ljudmiljö i förskolan är något som överlag inte ingår i förskollärarprogrammen i dagsläget. Dock upplever de flesta studenter vid förskollärarprogrammet i Göteborg att ljudmiljön under VFU (Verksamhets Förlagd Utbildning) är ”varierad”. Av de tillfrågade studenterna som medverkar i Del 1 anser 92 procent att ämnet ljudmiljö borde ingå mer i utbildningen.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Purpose: The purpose of this study is to investigate what kind of knowledge students, who attended the last semester at the preschool teacher training program in Gothenburg, have regarding the preschools sound environment. We also want to investigate whether subjects sound environment and hearing are a part of the preschool teacher training programs in Sweden, and if so, how do they incorporate this into the education.
Method: A quantitative study with descriptive analysis in two parts. Part 1 consists of a survey which includes 38 students who were enrolled in the last term at the preschool teacher training program in Gothenburg. Part 2 includes an inquiry, sent via email, to all preschool teacher training programs in Sweden.
Result: The results show that the subject sound environment in preschools is not included in the preschool teacher programs at this point. However, most students at the preschool teacher program in Gothenburg experience that the sound environment during their work-based training is “varied”. Among the surveyed students who participate in Part 1, 92 percent consider that the subject sound environment should be included more in the education.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-09-19Författare
Lärka, Madeleine
Hansen, Sisla
Nyckelord
buller
lärare
hälsa
hörsel
hyperacusis
tinnitus
förskola
ljudmiljö i förskola
noise
teachers
health
hearing
preschool
environment i preschool