Lärarprofessionens betydelse i konflikthantering
Abstract
ABSTRACT
Arbetets titel Lärarprofessionens betydelse i konflikthantering
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet
Sidantal 46
Författare Jane Björk, Reine Eklund och Petra Magnusson
Handledare Göran Patriksson
Tidpunkt Vårterminen 2006
Bakgrund Vårt intresse för konflikthantering har väckts under
lärarutbildningen. Konflikter är något som ständigt inträffar och
vi anser det ingår i lärarens profession att kunna hantera dessa på ett konstruktivt och professionellt sätt.
Syfte Syftet med studien är att studera konflikthantering i
grundskolan. Detta för att få en insikt i betydelsen av konflikters allmänna betydelse och för att finna verktyg för konflikthantering. Vårt examensarbete kommer att fokusera på lärarprofessionen.
Material och metod Uppsatsen bygger på material i form av litteratur som tar upp
tidigare forskning kring konflikternas innebörd och metoder i konflikthantering. Den bygger också på en undersökning i form av kvalitativa intervjuer med lärare.
Slutsatser Enligt styrdokumenten som finns i grundskolan så ingår det i lärarprofessionen att vi ska klara av att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Genom detta examensarbete har vi tagit del av teorier och metoder för att kunna uppfylla detta krav, både av
samhälls skäl och personliga skäl. Det är viktigt att ha en beredskap för att kunna hantera konflikter, eftersom det ofta förekommer inom skolans värld. Vi vill genom det här examensarbetet kunna få svar på våra frågor och därmed bli kunnigare inom området kring konflikthantering.
Nyckelbegrepp Konflikt, lärarprofession, konflikthanteringsmetoder, skola,
prosocial utveckling och tystkunskap.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Björk, Jane
Eklund, Reine
Magnusson, Petra
Keywords
prosocial utveckling
skola
Konflikt
lärarprofession
konflikthanteringsmetoder
tystkunskap
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-29
Language
swe