• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarprofessionens betydelse i konflikthantering

Sammanfattning
ABSTRACT Arbetets titel Lärarprofessionens betydelse i konflikthantering Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal 46 Författare Jane Björk, Reine Eklund och Petra Magnusson Handledare Göran Patriksson Tidpunkt Vårterminen 2006 Bakgrund Vårt intresse för konflikthantering har väckts under lärarutbildningen. Konflikter är något som ständigt inträffar och vi anser det ingår i lärarens profession att kunna hantera dessa på ett konstruktivt och professionellt sätt. Syfte Syftet med studien är att studera konflikthantering i grundskolan. Detta för att få en insikt i betydelsen av konflikters allmänna betydelse och för att finna verktyg för konflikthantering. Vårt examensarbete kommer att fokusera på lärarprofessionen. Material och metod Uppsatsen bygger på material i form av litteratur som tar upp tidigare forskning kring konflikternas innebörd och metoder i konflikthantering. Den bygger också på en undersökning i form av kvalitativa intervjuer med lärare. Slutsatser Enligt styrdokumenten som finns i grundskolan så ingår det i lärarprofessionen att vi ska klara av att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Genom detta examensarbete har vi tagit del av teorier och metoder för att kunna uppfylla detta krav, både av samhälls skäl och personliga skäl. Det är viktigt att ha en beredskap för att kunna hantera konflikter, eftersom det ofta förekommer inom skolans värld. Vi vill genom det här examensarbetet kunna få svar på våra frågor och därmed bli kunnigare inom området kring konflikthantering. Nyckelbegrepp Konflikt, lärarprofession, konflikthanteringsmetoder, skola, prosocial utveckling och tystkunskap.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/577
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-29.pdf (760.0Kb)
Datum
2006
Författare
Björk, Jane
Eklund, Reine
Magnusson, Petra
Nyckelord
prosocial utveckling
skola
Konflikt
lärarprofession
konflikthanteringsmetoder
tystkunskap
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-29
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV