Visa enkel post

dc.contributor.authorBjörk, Jane
dc.contributor.authorEklund, Reine
dc.contributor.authorMagnusson, Petra
dc.date.accessioned2006-06-29T08:15:32Z
dc.date.available2006-06-29T08:15:32Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/577
dc.description.abstractABSTRACT Arbetets titel Lärarprofessionens betydelse i konflikthantering Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal 46 Författare Jane Björk, Reine Eklund och Petra Magnusson Handledare Göran Patriksson Tidpunkt Vårterminen 2006 Bakgrund Vårt intresse för konflikthantering har väckts under lärarutbildningen. Konflikter är något som ständigt inträffar och vi anser det ingår i lärarens profession att kunna hantera dessa på ett konstruktivt och professionellt sätt. Syfte Syftet med studien är att studera konflikthantering i grundskolan. Detta för att få en insikt i betydelsen av konflikters allmänna betydelse och för att finna verktyg för konflikthantering. Vårt examensarbete kommer att fokusera på lärarprofessionen. Material och metod Uppsatsen bygger på material i form av litteratur som tar upp tidigare forskning kring konflikternas innebörd och metoder i konflikthantering. Den bygger också på en undersökning i form av kvalitativa intervjuer med lärare. Slutsatser Enligt styrdokumenten som finns i grundskolan så ingår det i lärarprofessionen att vi ska klara av att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Genom detta examensarbete har vi tagit del av teorier och metoder för att kunna uppfylla detta krav, både av samhälls skäl och personliga skäl. Det är viktigt att ha en beredskap för att kunna hantera konflikter, eftersom det ofta förekommer inom skolans värld. Vi vill genom det här examensarbetet kunna få svar på våra frågor och därmed bli kunnigare inom området kring konflikthantering. Nyckelbegrepp Konflikt, lärarprofession, konflikthanteringsmetoder, skola, prosocial utveckling och tystkunskap.eng
dc.format.extent778333 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-29eng
dc.subjectprosocial utvecklingeng
dc.subjectskolaeng
dc.subjectKonflikteng
dc.subjectlärarprofessioneng
dc.subjectkonflikthanteringsmetodereng
dc.subjecttystkunskapeng
dc.titleLärarprofessionens betydelse i konflikthanteringeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post