• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kön och genus -En studie om pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan

Abstract
Abstract Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Författare: Maria Olsson, Madelene Olsson och Anna-Karin Qvillby Titel: Kön och genus -En studie om pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan. Syftet med vår undersökning är att studera pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan. Våra frågeställningar söker svar på frågorna: Hur förhåller sig pedagoger till flickor och pojkar i samlingen? Hur förhåller sig pedagoger till flickor och pojkar i den fria leken? Vår undersökning bygger på en fallstudie där vi observerat verksamma pedagoger i förskolan. Observationernas resultat gav, tillsammans men tidigare forskning och litteratur upphov till studiens underlag. I resultat delen redogör vi för hur pedagogerna förhåller sig till flickor och pojkar i samlingen och under den fria leken. Genom observationerna kom vi fram till olika mönster som redovisas i resultatet. Av vår studie framkommer att pedagoger förhåller sig olika till flickor och pojkar även om läroplanen framhåller det motsatta. Vi menar att vår studie kan bidra till en ökad medvetenhet kring kön och genus vilket kan leda till en ökad professionalism hos pedagoger.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/578
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT06-2611-21.pdf (400.0Kb)
Date
2006
Author
Olsson, Maria
Qvillby, Anna-Karin
Olsson, Madeléne
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV