Kön och genus -En studie om pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan
Sammanfattning
Abstract
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.
Författare: Maria Olsson, Madelene Olsson och Anna-Karin Qvillby
Titel: Kön och genus -En studie om pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan.
Syftet med vår undersökning är att studera pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan. Våra frågeställningar söker svar på frågorna:
Hur förhåller sig pedagoger till flickor och pojkar i samlingen?
Hur förhåller sig pedagoger till flickor och pojkar i den fria leken?
Vår undersökning bygger på en fallstudie där vi observerat verksamma pedagoger i förskolan.
Observationernas resultat gav, tillsammans men tidigare forskning och litteratur upphov till studiens underlag.
I resultat delen redogör vi för hur pedagogerna förhåller sig till flickor och pojkar i samlingen och under den fria leken. Genom observationerna kom vi fram till olika mönster som redovisas i resultatet. Av vår studie framkommer att pedagoger förhåller sig olika till flickor och pojkar även om läroplanen framhåller det motsatta. Vi menar att vår studie kan bidra till en ökad medvetenhet kring kön och genus vilket kan leda till en ökad professionalism hos pedagoger.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Olsson, Maria
Qvillby, Anna-Karin
Olsson, Madeléne
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-21
Språk
swe