Visa enkel post

dc.contributor.authorOlsson, Maria
dc.contributor.authorQvillby, Anna-Karin
dc.contributor.authorOlsson, Madeléne
dc.date.accessioned2006-06-29T08:18:23Z
dc.date.available2006-06-29T08:18:23Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/578
dc.description.abstractAbstract Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Författare: Maria Olsson, Madelene Olsson och Anna-Karin Qvillby Titel: Kön och genus -En studie om pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan. Syftet med vår undersökning är att studera pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolan. Våra frågeställningar söker svar på frågorna: Hur förhåller sig pedagoger till flickor och pojkar i samlingen? Hur förhåller sig pedagoger till flickor och pojkar i den fria leken? Vår undersökning bygger på en fallstudie där vi observerat verksamma pedagoger i förskolan. Observationernas resultat gav, tillsammans men tidigare forskning och litteratur upphov till studiens underlag. I resultat delen redogör vi för hur pedagogerna förhåller sig till flickor och pojkar i samlingen och under den fria leken. Genom observationerna kom vi fram till olika mönster som redovisas i resultatet. Av vår studie framkommer att pedagoger förhåller sig olika till flickor och pojkar även om läroplanen framhåller det motsatta. Vi menar att vår studie kan bidra till en ökad medvetenhet kring kön och genus vilket kan leda till en ökad professionalism hos pedagoger.eng
dc.format.extent409603 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-21eng
dc.titleKön och genus -En studie om pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar i förskolaneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post