Vetenskapligt språk i svenska som andraspråk på gymnasiet. En systemisk-funktionell analys av utredande texter
Sammanfattning
Syftet med det här examensarbetet är att med hjälp av systemisk-funktionell lingvistik
undersöka språkliga strukturer i utredande texter skrivna av elever som studerar kursen
Svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. Studiens två frågeställningar är: Vilka skillnader och
likheter avseende processer, grammatiska metaforer och täthet finns mellan texter som
bedömts som A, E respektive F i Svenska som andraspråk 3? samt Hur samspelar processer,
grammatiska metaforer och täthet i elevernas texter? Studiens teoretiska ram tillika metod är
systemisk-funktionell lingvistik. Materialet utgörs av fem texter skrivna av elever som läser
Svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. I varje text har processer, grammatiska metaforer,
lexikal densitet och nominalkvot analyserats.
Resultatet visar att de texter som har fått A i betyg är tätare och innehåller fler grammatiska
metaforer än texterna med lägre betyg. Däremot framkommer inga mönster för
processtyperna, utöver att nästan alla texter domineras av relationella processer. De strukturer
som tydligast samspelar med varandra i texterna är lexikal densitet och grammatisk metafor.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2018-10-18Författare
Kristoffersson, Cecilia
Nyckelord
svenska som andraspråk
SFL
grammatisk metafor
transitivitet
skolspråk
lexikal densitet
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe