• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid

Abstract
ABSTRACT Examinationsnivå: Examensarbete (10 p.) Titel: Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid Författare: Ida Svensson och Linda Widmark Termin och år: Vårterminen - 06 Institution: Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet Handledare: Lennart Svensson Rapportnummer: VT 06-2480-4 Nyckelord: lärare, arbetstid, tidsdisponering, skolorganisation, komplexitet. Syfte: Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i teorier, tidigare forskning och undersökningar gällande arbetsvillkor sett ur lärares perspektiv, belysa relationen mellan de regelverk som styr och den faktiska disponeringen av arbetstiden. Huvudfråga: Vår övergripande problemformulering är: Hur ser relationen mellan styrande regler för arbetstiden och den faktiska verkligheten ut? Vi har utgått från följande underliggande frågor: Vad styr arbetstiden? På vilket sätt disponerar lärarna sin arbetstid? Vad bestämmer den faktiska tidsdisponeringen? Metod: Dessa frågor ligger som grund för vår uppsats genom att utgöra de teman för vår kvalitativa innehållsanalys. I den analyseras texter och undersökningar i syftet hitta mönster och uppgifter som antingen stämmer samman eller inte stämmer samman i de olika texterna. Resultat: Studien visade att de statliga och fackliga regelverk som styr arbetstiden är utformade så att de ger tolkningsfrihet. Arbetstiden används mest till arbetsuppgifter med stark koppling till eleverna. Fördelningen av arbetet bestäms av en rad faktorer såsom traditioner, prioritering, sociala kontakter och skolans organisation med mera. Det visar att skolan är en komplex organisation, med många styrkällor. Betydelse för läraryrket: För att kunna förbättra arbetsvillkoren för lärare och elever, och i förlängningen skapa bättre lärandemiljöer vilket i sin tur medför förbättrade resultat i förhållande till målen, måste
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/579
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-2480-04.pdf (186.4Kb)
Date
2006
Author
Svensson, Ida
Widmark, Linda
Keywords
tidsdisponering
komplexitet
lärare
arbetstid
skolorganisation
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2480-04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV