• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid

Sammanfattning
ABSTRACT Examinationsnivå: Examensarbete (10 p.) Titel: Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid Författare: Ida Svensson och Linda Widmark Termin och år: Vårterminen - 06 Institution: Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet Handledare: Lennart Svensson Rapportnummer: VT 06-2480-4 Nyckelord: lärare, arbetstid, tidsdisponering, skolorganisation, komplexitet. Syfte: Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i teorier, tidigare forskning och undersökningar gällande arbetsvillkor sett ur lärares perspektiv, belysa relationen mellan de regelverk som styr och den faktiska disponeringen av arbetstiden. Huvudfråga: Vår övergripande problemformulering är: Hur ser relationen mellan styrande regler för arbetstiden och den faktiska verkligheten ut? Vi har utgått från följande underliggande frågor: Vad styr arbetstiden? På vilket sätt disponerar lärarna sin arbetstid? Vad bestämmer den faktiska tidsdisponeringen? Metod: Dessa frågor ligger som grund för vår uppsats genom att utgöra de teman för vår kvalitativa innehållsanalys. I den analyseras texter och undersökningar i syftet hitta mönster och uppgifter som antingen stämmer samman eller inte stämmer samman i de olika texterna. Resultat: Studien visade att de statliga och fackliga regelverk som styr arbetstiden är utformade så att de ger tolkningsfrihet. Arbetstiden används mest till arbetsuppgifter med stark koppling till eleverna. Fördelningen av arbetet bestäms av en rad faktorer såsom traditioner, prioritering, sociala kontakter och skolans organisation med mera. Det visar att skolan är en komplex organisation, med många styrkällor. Betydelse för läraryrket: För att kunna förbättra arbetsvillkoren för lärare och elever, och i förlängningen skapa bättre lärandemiljöer vilket i sin tur medför förbättrade resultat i förhållande till målen, måste
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/579
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-2480-04.pdf (186.4Kb)
Datum
2006
Författare
Svensson, Ida
Widmark, Linda
Nyckelord
tidsdisponering
komplexitet
lärare
arbetstid
skolorganisation
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2480-04
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV