dc.description.abstract | ABSTRACT
Examinationsnivå: Examensarbete (10 p.)
Titel: Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid
Författare: Ida Svensson och Linda Widmark
Termin och år: Vårterminen - 06
Institution: Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet
Handledare: Lennart Svensson
Rapportnummer: VT 06-2480-4
Nyckelord: lärare, arbetstid, tidsdisponering, skolorganisation, komplexitet.
Syfte: Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i teorier, tidigare forskning och
undersökningar gällande arbetsvillkor sett ur lärares perspektiv, belysa relationen
mellan de regelverk som styr och den faktiska disponeringen av arbetstiden.
Huvudfråga: Vår övergripande problemformulering är: Hur ser relationen mellan styrande regler
för arbetstiden och den faktiska verkligheten ut? Vi har utgått från följande
underliggande frågor:
Vad styr arbetstiden?
På vilket sätt disponerar lärarna sin arbetstid?
Vad bestämmer den faktiska tidsdisponeringen?
Metod: Dessa frågor ligger som grund för vår uppsats genom att utgöra de teman för vår
kvalitativa innehållsanalys. I den analyseras texter och undersökningar i syftet hitta
mönster och uppgifter som antingen stämmer samman eller inte stämmer samman i
de olika texterna.
Resultat: Studien visade att de statliga och fackliga regelverk som styr arbetstiden är
utformade så att de ger tolkningsfrihet. Arbetstiden används mest till arbetsuppgifter
med stark koppling till eleverna. Fördelningen av arbetet bestäms av en rad faktorer
såsom traditioner, prioritering, sociala kontakter och skolans organisation med mera.
Det visar att skolan är en komplex organisation, med många styrkällor.
Betydelse för läraryrket: För att kunna förbättra arbetsvillkoren för lärare och elever, och i förlängningen
skapa bättre lärandemiljöer vilket i sin tur medför förbättrade resultat i förhållande
till målen, måste | eng |