Skönlitteratur i skolan – en studie om hur skönlitteratur används i läsundervisningen
Sammanfattning
Uppsatsen har som syfte att tydliggöra hur lärare och elever använder skönlitteraturen samt hur läsning av skönlitteraturen uppfattas av de samma.
Frågeställningar som behandlas i uppsatsen är:
Hur används skönlitteraturen i de studerade klassrummen?
Var hämtar elever och lärare inspiration till val av skönlitteratur?
Hur uppfattar elev och lärare undervisningen och elevens egen tysta läsning?
Datainsamling har skett genom observationer och intervjuer med två lärare samt sex elever i årskurs tre och fyra.
Under studiens gång har vi erfarit hur viktig lärarens roll som litteraturförmedlare är och hur hens eget intresse för litteratur präglar sättet och tiden som läggs på skönlitteraturen i undervisningen. Det har även blivit tydligt att en stor del av elevernas relation till böcker beror på kompisars intresse och föräldrars inställning.
Samverkan mellan lärare och bibliotekarie anser vi vara något som skulle kunna utvidgas och att ett skolbibliotek borde finnas på varje skola. Detta är än så länge en ouppfylld förhoppning och förutsättningarna ser olika ut på våra studerade skolor vilket vi, genom kollegiala samtal, även uppfattar vara tillståndet på skolorna i stort i Sverige.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018Författare
Erkenstam, Marie-Louise
Koskelainen, Lena
Språk
sv