Show simple item record

dc.contributor.authorBjörkman Edström, Kristoffer
dc.contributor.authorJedborg, Mathias
dc.date.accessioned2018-11-29T12:09:39Z
dc.date.available2018-11-29T12:09:39Z
dc.date.issued2018-11-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58221
dc.descriptionIntroduction: Health Literacy (HL) means the ability to understand, apply and actively seek information related to the individuals’ health/illness. Previous research has shown that there are major differences in health that can be linked to different levels of HL, and that the knowledge situation around HL is low in Europe compared with USA/Canada/Asia. Communication between healthcare professionals and patients is not always optimal because the patient does not understand everything conveyed by healthcare professionals. It is therefore important to find out how staff works with HL in primary care. Aim: To compile research on methods aimed at assessing and strengthening patients' health capacity in primary care Method: A systematic literature review was chosen to investigate HL. A large number of searches were conducted in scientific databases, resulting in eleven articles being included in the result. Results: Five methods used by health professionals were identified; “Teach Back”, “Bring a Friend”, “Layman Terms”, “Ask”, and “Gut Feeling”. Conclusion: The methods described cannot be used for all patients. Which method used needs to be assessed to fit each individual patient. The methods sometimes need to be combined or exchanged for another method. To better understand which method fits best, a measuring instrument for assessing patients' HL levels could be used. Further research from Europe and the Nordic Region about measuring instruments and methods for practical work with HL are needed in order to increase patient centering and reduce community costs.sv
dc.description.abstractBakgrund: Hälsolitteracitet (HL) innebär förmågan att förstå, applicera och aktivt söka efter information som relaterar till individens hälsa/sjukdom. Tidigare forskning har visat att det finns stora skillnader i hälsa som kan kopplas till olika nivåer av HL, samt att kunskapsläget kring HL är lågt framförallt i Europa jämfört med USA/Kanada/Asien. Kommunikationen mellan vårdpersonal och patient blir inte alltid optimal eftersom att patienten ej förstår allt som förmedlas från vårdpersonalen. Det blir därför viktigt att ta reda på hur personalen arbetar med HL inom primärvården. Syfte: Att sammanställa forskning om metoder som syftar till att bedöma och stärka patienters hälsolitteracitet inom primärvård. Metod: En systematisk litteraturöversikt valdes att göras för att utforska ämnet. En större mängd artiklar genomsöktes, vilket resulterade i att elva artiklar inkluderades i resultatet. Resultat: Fem metoder som användes identifierades; ”Teach Back”, ”Bring a Friend”, ”Layman Terms”, ”Ask” och ”Gut Feeling”. Slutsats: Metoderna som beskrivs kan inte användas för alla patienter. Vilken metod som används behöver bedömas utifrån varje enskild patient. De behöver ibland kombineras eller bytas ut mot en annan metod. För att lättare veta vilken metod som passar bäst skulle ett mätinstrument för att bedöma patienters HL-nivå kunna användas. Vidare forskning från Europa och Norden om metodinstrument samt metoder för praktiskt arbete med HL behövs i syfte att öka patientcentreringen och minska samhällskostnader.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectHälsolitteracitetsv
dc.subjectmetodersv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectbemyndigandesv
dc.subjectpatientcentrerad vårdsv
dc.titleHar du förstått? En systematisk litteraturöversikt om hälsolitteracitet i primärvårdensv
dc.title.alternativeDid you understand? A systematic review about Health Literacy in the Primary Healthcare Settingsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record