Man vinner ingenting på att vara för tuff – Skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera med föräldrar till barn med övervikt
There is no point in being too tough – School nurses experiences of communicating with parents of overweight children
Abstract
Bakgrund: Förekomsten av övervikt har ökat globalt hos både barn och vuxna. I Sverige har
vart femte barn idag övervikt. Övervikt medför risk för ett flertal sjukdomstillstånd, till
exempel diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Skolsköterskor möter i sitt arbete barn med
övervikt och dessa barns föräldrar. Eftersom övervikt kan vara ett känsligt ämne är det viktigt
hur det kommuniceras. Tidigare forskning visar på negativa aspekter av kommunikationen
men det finns en brist på studier som pekar på positiva faktorer.
Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera med
föräldrar till barn med övervikt, i årskurs F – 6.
Metod: En kvalitativ studiedesign valdes och data samlades in via semistrukturerade
intervjuer. Åtta skolsköterskor i Göteborgsområdet intervjuades. Med fokus på det manifesta
innehållet analyserades intervjumaterialet med kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Fem subkategorier och två kategorier framträdde ur analysen. Den första kategorin,
Dialogen mellan skolsköterska och föräldrar, belyser vilka kommunikationssätt som används,
skolsköterskans samtalsfärdigheter samt hindrande faktorer i kommunikationen. Den andra
kategorin, Att anpassa åtgärder för familjen, exemplifierar information som inhämtas och
frågor som ställs till föräldrarna för att insatser ska kunna planeras och verkställas.
Slutsats: Övervikt är ett känsligt ämne att ta upp med föräldrar. Det är därför viktigt att
skolsköterskan bland annat är lyhörd och varsam. För att insatser ska kunna utformas efter
familjens behov är dialogen mellan skolsköterska och föräldrar avgörande.
Degree
Student essay
Other description
Background: The prevalence of overweight has increased among both children and adults.
Today every fifth child in Sweden is overweight. Overweight leads to an increased risk for a
number of non communicable diseases, such as diabetes and cardiovascular diseases. In their
daily work, school nurses meet overweight children and their parents. Since overweight can
be a sensitive topic it is important how it is communicated. Results from previous research
contains negative aspects of this communication but there is a lack of studies pointing towards
positive factors, when it comes to communication.
Aim: The aim of this study was to highlight school nurses experiences of communicating
with parents of overweight children from preschool class up to 6th grade.
Method: A qualitative study design was chosen and data were collected using semistructured
interviewing. Eight school nurses in the Gothenburg area was interviewed. With focus on the
manifest content the data were analyzed using qualitative content analysis.
Result: Five subcategories and two categories unfolded during data analyzing. The first
category, The dialogue between the school nurse and parents, shows which ways of
communication are used, communication skills of the school nurse and obstacles in
communication. The second category, To adjust interventions for the family, exemplifies the
information collected and which questions parents are being asked, to be able to plan and
implement interventions.
Conclusion: Overweight is a sensitive topic to discuss with parents. Therefore, it is important
that the school nurse is responsive and gentle. For interventions to be adjusted after the
familys needs the dialogue between the school nurse and parents is crucial.
Keywords: Communication, family centered care, overweight, parents, school nurse.
View/ Open
Date
2018-11-29Author
Eriksson, Hanna
Müller, Sanna
Keywords
familjecentrerad omvårdnad
föräldrar
kommunikation
skolsköterska
övervikt
Language
swe