• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Gothenburg Research Institute
  • Research Report
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Gothenburg Research Institute
  • Research Report
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsumtionsrapporten 2018

Under ytan

Sammanfattning
I Konsumtionsrapporten 2018 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2017. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som baseras på statistik från framförallt Statistiska centralbyrån (SCB), men även från andra myndigheter och forskningsinstitut (exempelvis Postnord, HUI-Research och SOM-institutet vid Göteborgs universitet). I den här delen analyseras hushållens konsumtion, detaljhandelns omsättning, svenska konsumtionstrender, välbefinnande och konsumtion. Den andra delen, fördjupningar, belyses några konsumtionsområden av särskilt intresse. I slutet presenteras detaljerad statistik i bilagor. Rapporten är publicerad av Centrum för konsumtionsvetenskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Basfakta: Hushållens totala konsumtion uppgick till 1 978 miljarder kronor under 2017. Hushållen konsumerade 2,3 procent mer jämfört med 2016 och 22 procent mer jämfört med 2007. Mellan 2016 och 2017 ökade konsumtionen på alla områden, med undantag av alkohol och tobak. Priserna ökade med 1,8 procent mellan 2016 till 2017. Under perioden 2007 - 2017 har priserna ökat med 10,9 procent. Konsumtionsområden som ökat mest sedan 2016: Hushållens konsumtion i utlandet, 11,5 procent Utländsk konsumtion i Sverige, 7,8 procent Kommunikation, 6,7 procent Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 3,9 procent Hotell, kaféer och restauranger, 2,9 procent Konsumtionsområden som ökat mest 2007-2017 Hushållens konsumtion i utlandet, 77 procent Utländsk konsumtion i Sverige, 70 procent Kommunikation, 49 procent Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 40 procent Fritid, underhållning och kultur, 36 procent De tre fördjupningsdelarna i årets rapport handlar om digitalisering och konsumtion, mobilanvändning i butik, samt plastskräp och konsumtionsmönster
Utgivare
Handelshögskolan, Göteborgs universitet
URL:
http://hdl.handle.net/2077/58484
Samlingar
  • Research Report
Fil(er)
gupea_2077_58484_5.pdf (16.17Mb)
Datum
2018-12
Författare
Roos, John Magnus
Holmberg, Ulrika
Hansson, Lena
Karlsson, Therese M
Kristensson, Per
Redaktör
Roos, John Magnus
Nyckelord
konsumtion
digitalisering
mobiltelefon
kommunikation
plast
plastskräp
Publikationstyp
report
ISSN
2002-8156
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV