Visa enkel post

dc.contributor.authorRoos, John Magnus
dc.contributor.authorHolmberg, Ulrika
dc.contributor.authorHansson, Lena
dc.contributor.authorKarlsson, Therese M
dc.contributor.authorKristensson, Per
dc.contributor.editorRoos, John Magnus
dc.date.accessioned2018-12-19T15:32:58Z
dc.date.available2018-12-19T15:32:58Z
dc.date.issued2018-12
dc.identifier.issn2002-8156
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58484
dc.description.abstractI Konsumtionsrapporten 2018 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2017. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som baseras på statistik från framförallt Statistiska centralbyrån (SCB), men även från andra myndigheter och forskningsinstitut (exempelvis Postnord, HUI-Research och SOM-institutet vid Göteborgs universitet). I den här delen analyseras hushållens konsumtion, detaljhandelns omsättning, svenska konsumtionstrender, välbefinnande och konsumtion. Den andra delen, fördjupningar, belyses några konsumtionsområden av särskilt intresse. I slutet presenteras detaljerad statistik i bilagor. Rapporten är publicerad av Centrum för konsumtionsvetenskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Basfakta: Hushållens totala konsumtion uppgick till 1 978 miljarder kronor under 2017. Hushållen konsumerade 2,3 procent mer jämfört med 2016 och 22 procent mer jämfört med 2007. Mellan 2016 och 2017 ökade konsumtionen på alla områden, med undantag av alkohol och tobak. Priserna ökade med 1,8 procent mellan 2016 till 2017. Under perioden 2007 - 2017 har priserna ökat med 10,9 procent. Konsumtionsområden som ökat mest sedan 2016: Hushållens konsumtion i utlandet, 11,5 procent Utländsk konsumtion i Sverige, 7,8 procent Kommunikation, 6,7 procent Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 3,9 procent Hotell, kaféer och restauranger, 2,9 procent Konsumtionsområden som ökat mest 2007-2017 Hushållens konsumtion i utlandet, 77 procent Utländsk konsumtion i Sverige, 70 procent Kommunikation, 49 procent Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 40 procent Fritid, underhållning och kultur, 36 procent De tre fördjupningsdelarna i årets rapport handlar om digitalisering och konsumtion, mobilanvändning i butik, samt plastskräp och konsumtionsmönstersv
dc.description.sponsorshipCentre for retailing, Centrum för konsumtionsvetenskapsv
dc.format.extent95sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherHandelshögskolan, Göteborgs universitetsv
dc.subjectkonsumtionsv
dc.subjectdigitaliseringsv
dc.subjectmobiltelefonsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectplastsv
dc.subjectplastskräpsv
dc.titleKonsumtionsrapporten 2018sv
dc.title.alternativeUnder ytansv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationCentrum för konsumtionsvetenskapsv
dc.contributor.organizationCentre for retailingsv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post