• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkpraktik En snabbare väg till svenskan?

Sammanfattning
Syfte Denna studie har som syfte att undersöka några studerandes uppfattningar om sin språkpraktik i kombination med undervisning i svenska för invandrare (sfi). Frågeställningarna gäller om de studerande har upplevt att språkkunskaperna förbättrats efter språkpraktiken, och i så fall hur, om språket på undervisning i svenska för invandrare skiljer sig jämfört med språket på praktikplatsen, samt hur en bra språkinlärning kan utformas där språkpraktik integreras med undervisning i svenska för invandrare. Teori Teorin i denna studie utgår från några föregångare inom pedagogik, bland annat Dewey, Piaget och Vygotskij. Deras teorier ställs mot aktuell forskning inom lärande och betydelsen av praktiskt lärande inom olika yrken. Vidare belyses olika former av lärande samt olika motivationsfaktorer för språkinlärning när det gäller vuxna andraspråksinlärare. Metod Metoden som används i studien är en kvalitativ metod, vilket i detta fall innebär deltagande observationer och intervjusamtal av fyra studerande på olika praktikplatser. Praktikplatserna var inom restaurangkök, skolkök, trädgårdsbutik och förskola. Resultat Resultatet visar att efter fullgjord praktik har två av respondenterna upplevt att deras språkkunskaper förbättrats, medan en respondent upplever att hon står kvar på samma språkliga nivå som innan praktiken, men har tillgodogjort sig yrkessvenska specifik för branschen. En respondent har upplevt en försämring av sina språkkunskaper, då hon inte fick tillfälle till någon muntlig interaktion. Samtliga respondenter uppger att det inte gavs någon möjlighet till stöd på skolan varken med för- eller efterarbete i samband med praktikperioden. Den vardagssvenska som respondenterna efterfrågade i klassrummet förekom varken skriftligt eller muntligt. Tidigare forskning och resultatet från denna studie visar att det är ett annat språk i klassrummet än vad det är ute i ”verkligheten”, på en arbetsplats. Detta på grund av att undervisningen inte är anpassad efter individen och för lite anpassad till yrkeslivets krav. En bra språkinlärning bör utformas med hög grad av autenticitet i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/58669
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_58669_1.pdf (465.3Kb)
Datum
2019-01-23
Författare
Skoglund, Annette
Nyckelord
språkpraktik
undervisning i svenska för invandrare (sfi)
vardagssvenska
språkinlärning
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT13-IPS-14 U/V VAL LAU925
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV