LÖN SOM FÖRTROENDESIGNAL - En intervjustudie om lärarlönelyftet
Sammanfattning
Det övergripande syftet med min studie är att undersöka hur lön fungerar som en
förtroendesignal. Mer specifikt syftar studien till att genom intervjuer av fem lärare presentera
det material som beskriver attityder till lärarlönelyftet, förtroende för kollegor samt förtroende
för rektor. Mot bakgrund av detta syfte har jag valt att utforma följande frågeställningar:
• Vilka attityder har lärare till lärarlönelyftet?
• Hur har lärarlönelyftet påverkat lärares förtroende för kollegor?
• Hur har läralönelyftet påverkat lärares förtroende för rektorer?
Samtliga intervjuade lärare kände misstro inför de politiker ansvariga för reformen samt
reformens genomförande. Alla intervjuade lärare visade stöd för ett generellt lönelyft och
kände misstro inför individuell lönesättning. Denna misstro har även spillt över och påverkat
lärares attityd till kollegor och rektor. Lärarlönelyftet har gjort att lärare inte längre vågar ta
den riskinvestering som krävs för att förtroende ska uppstå. Så länge reformer likt
lärarlönelyftet införs utan lärares inverkan kommer relationer byggda på förtroende vara
omöjliga.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-01-30Författare
Berg, Erik
Nyckelord
Lärarlönelyftet
Lärare
Förtroende
Misstro
Attityd
Språk
swe