• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När någon säger inkludering- fråga vad de menar med det! Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkar inkluderingsbegreppet Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolka

Abstract
Abstract Examensarbete: 15 hp Program: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Eva Gannerud Rapport nr: HT18-2910-269-SPP610 Nyckelord: En skola för alla, inkludering, integrering, relationellt- och kategoriskt perspektiv ___________________________________________________________________________ Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera hur några grundskollärare tolkar och använder begreppet inkludering. Syftet är även att undersöka om det finns kopplingar mellan grundskollärarnas användning av begreppet och de tolkningar som nämns i forskningen om inkluderingsbegreppet. För en specialpedagog kan detta vara användbart för att kunna möta pedagoger i deras förståelse av begreppet och därmed öka kvaliteten i handledningen, observationer, utveckling av lärmiljöer och så vidare. Teori: Uppsatsen har tagit sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet då grundskollärare verkar inom samma kontext gällande skolans styrdokument. Vid analysen av den insamlade empirin antog vi en hermeneutisk ansats då vi ansåg att den kunde vara en utgångspunkt vid bearbetning av resultat och analys. Metod: Uppsatsen är kvalitativ och vi har valt att använda oss av metodkombination genom att vi kombinerade vinjettmetoden med fokusgrupper vid insamlandet av vår empiri. Uppsatsen är inspirerad av en hermeneutisk ansats. I analysarbetet av den insamlade empirin har vi tagit hjälp av en hermeneutisk tolkning. Resultat: I resonemanget kring inkluderingsbegreppet ser vi att pedagogerna utgår ifrån enskilda elever i skolsvårigheter. Forskarna framhåller att begreppet står för att man utgår från helheten/undervisningen som ska anpassas till delarna. Pedagogerna diskuterar oftast begreppet utifrån rumslig-, social- och didaktisk inkludering. I forskningen skrivs det fram att inkludering är ett ideologiskt/teoretiskt begrepp som har liten bäring i praktiken, vilket bekräftas av
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59007
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_59007_1.pdf (1.040Mb)
Date
2019
Author
Haga Bjäreland, Fatima
Sperre, Katarina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV