• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sen kan man se det som ett arbetslag, att vi inte har de skillnaderna- en mindre empirisk studie om barnskötares röster gällande professionaliseringen.

Abstract
Den här uppsatsen har för avsikt att uppmärksamma den kunskapslucka som finns angående barnskötares syn på den pågående professionalisering inom förskolan. Mer specifikt är den inriktad på hur barnskötare i denna studie, talar om sin yrkesroll och sin arbetssituation i relation till förändringar i förskolans läroplan, LPFÖ98 (Skolverket, 2016). För denna studie har fem stycken barnskötare intervjuats samt arbetar i olika arbetslag på förskolor i närliggande kommuner till Göteborg. De har arbetat olika länge inom förskolan, några under tiden för den första revideringen av läroplanen år 2010. Vår teoretiska utgångspunkt är socialpsykologin, där påverkan mellan människor samt mellan människor och samhället står i fokus (Nilsson, 2015). Detta är även inspirationen till vårt ramverk som är sammansatt av socialkonstruktionismen och interaktionismen. Våra centrala begrepp makt, hierarki och kultur syftar till hur människor, influerade av samhället i samtiden, är medskapare av sin sociala situation. Begreppen är kopplade till studiens resultatkapitel, där de sätts i relation till resultatets tre analysavsnitt: (1) Barnskötaren, (2) Läroplanen, och (3) Förskolans klimat. Studien utmynnar i en diskussion gällande hur barnskötarnas erfarenheter inte enbart är kopplade till individnivå, utan även till ett större perspektiv på grupp- och samhällsnivå. Diskussionen av studiens resultat landar i en slutsats om att alla som arbetar inom ett arbetslag bör värdesättas, för att arbetet inom förskolan ska verka på bästa sätt för barnen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59021
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_59021_1.pdf (838.7Kb)
Date
2019
Author
Norling, Jennie
Persson, Sandra
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV