Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling
Sammanfattning
Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trots
begränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist på
kunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn och
pedagoger. Studiens syfte är att belysa vilka fördelar och nackdelar arbetslag beskriver att de
upplever i arbetet med åldershomogena och åldersintegrerade barngrupper. Vi vill även
jämföra om, och i så fall hur, strategierna som arbetslagen skapar för att arbeta med
språkutveckling skiljer sig åt. Vi har undersökt syftet med hjälp av följande frågeställningar:
Vilka fördelar och nackdelar beskriver arbetslagen att de upplever med åldershomogena
respektive åldersintegrerade barngrupper? Skiljer sig strategierna, och i så fall hur, för att
arbeta med språkutveckling i respektive arbetslag? Studien har utförts på två olika förskolor
där vi har intervjuat, och spelat in med hjälp av ljudinspelning, ett arbetslag från respektive
förskola. Det ena arbetslaget arbetar med en åldershomogen barngrupp och det andra med en
åldersintegrerad barngrupp. Tidigare forskning visar att det finns en skillnad hos barns
kognitiva utveckling kopplat både till åldersgruppssammansättning och lärarens kompetens
att skapa förutsättningar för lärande. Vår studie blir därmed relevant när vi jämför de två
arbetslagens olika strategier för att arbeta med språkutveckling samt vilken betydelse deras
beskrivna upplevelser till gruppsammansättningen har i arbetet och val av strategier.
Resultatet visar att inget av arbetslagen beskriver några upplevda nackdelar med att arbeta
åldershomogent. Vidare råder det delade meningar när pedagogerna beskriver vilken ålder de
upplever missgynnas i en åldersintegrerad barngrupp. Av resultatet framkommer det att även
om det finns likheter mellan arbetslagens strategier så finns det betydande skillnader.
Examinationsnivå
Student essay