HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER
Abstract
Syfte:
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehåll
Teori:
Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter.
Metod:
Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktik
Resultat:
Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. Det går också att utlösa en förändring i slöjdens roll i skolan från fostrande till större betoning på personlighetsutvecklande. De praktiska och teoretiska aspekterna har diskuterats, ofta som integrerade eller komplementära, men först på senare tid som problematiska.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2019-02-12Author
Herger, Linda-Marie
Keywords
Slöjd
teori
praktik
kunskapssyn
undervisningsplaner
läroplaner
betänkanden
förordning och proposition
Series/Report no.
Magister
HT18 IPS PDA161:3
Language
swe