Show simple item record

dc.contributor.authorHerger, Linda-Marie
dc.date.accessioned2019-02-12T10:42:15Z
dc.date.available2019-02-12T10:42:15Z
dc.date.issued2019-02-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59086
dc.description.abstractSyfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehåll Teori: Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter. Metod: Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktik Resultat: Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. Det går också att utlösa en förändring i slöjdens roll i skolan från fostrande till större betoning på personlighetsutvecklande. De praktiska och teoretiska aspekterna har diskuterats, ofta som integrerade eller komplementära, men först på senare tid som problematiska.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesHT18 IPS PDA161:3sv
dc.subjectSlöjdsv
dc.subjectteorisv
dc.subjectpraktiksv
dc.subjectkunskapssynsv
dc.subjectundervisningsplanersv
dc.subjectläroplanersv
dc.subjectbetänkandensv
dc.subjectförordning och propositionsv
dc.titleHUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANERsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record