• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex lärare

Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och uppfattning kring lärarens förhållningssätt till mångkulturalitet i högstadiet, åk 7-9 dels i förberedel-seklass och dels i ordinarie klass. Teori: Våra resultat har vi tolkat enligt ett sociokulturellt perspektiv samt begreppen känslomässig undervisningsetik/ethic of discomfort, meningserbjudande undervisning, repertoarer och orkestrering i klassrummet samt ett interkultu-rellt perspektiv. Metod: Studien baseras på en kvalitativ undersökning i form av observation och inter-vjuer av sex lärare i både förberedelseklass och ordinarie klass i högstadiet, åk 7-9. Vi valde att hämta vårt empiriska material på två olika skolor med hopp om att få reda på kvalitativa varierande erfarenheter. Resultat: Resultatet visar att samtliga intervjuade lärare var medvetna om de olika svå-righeter eleverna med utländsk bakgrund har. De står framför många svårig-heter och hinder som kräver lösningar och extra anpassningar. Bland dessa svårigheter är språket, kulturkrockar, konflikter, elevernas egen uppfattning om lärarens roll och auktoritet samt samarbetet med föräldrarna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/59236
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_59236_1.pdf (427.6Kb)
Datum
2019-02-17
Författare
El Bakouri, Fatima Zahra
Alieva, Madina
Nyckelord
Nyanlända elever
svårigheter
repertoarer
interkulturell pedagogisk kompetens
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT18 IPS LAU927:13
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV