Visa enkel post

dc.contributor.authorEl Bakouri, Fatima Zahra
dc.contributor.authorAlieva, Madina
dc.date.accessioned2019-02-17T10:22:07Z
dc.date.available2019-02-17T10:22:07Z
dc.date.issued2019-02-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59236
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och uppfattning kring lärarens förhållningssätt till mångkulturalitet i högstadiet, åk 7-9 dels i förberedel-seklass och dels i ordinarie klass. Teori: Våra resultat har vi tolkat enligt ett sociokulturellt perspektiv samt begreppen känslomässig undervisningsetik/ethic of discomfort, meningserbjudande undervisning, repertoarer och orkestrering i klassrummet samt ett interkultu-rellt perspektiv. Metod: Studien baseras på en kvalitativ undersökning i form av observation och inter-vjuer av sex lärare i både förberedelseklass och ordinarie klass i högstadiet, åk 7-9. Vi valde att hämta vårt empiriska material på två olika skolor med hopp om att få reda på kvalitativa varierande erfarenheter. Resultat: Resultatet visar att samtliga intervjuade lärare var medvetna om de olika svå-righeter eleverna med utländsk bakgrund har. De står framför många svårig-heter och hinder som kräver lösningar och extra anpassningar. Bland dessa svårigheter är språket, kulturkrockar, konflikter, elevernas egen uppfattning om lärarens roll och auktoritet samt samarbetet med föräldrarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT18 IPS LAU927:13sv
dc.subjectNyanlända eleversv
dc.subjectsvårighetersv
dc.subjectrepertoarersv
dc.subjectinterkulturell pedagogisk kompetenssv
dc.titleLärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex läraresv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post