dc.contributor.author | El Bakouri, Fatima Zahra | |
dc.contributor.author | Alieva, Madina | |
dc.date.accessioned | 2019-02-17T10:22:07Z | |
dc.date.available | 2019-02-17T10:22:07Z | |
dc.date.issued | 2019-02-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/59236 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och uppfattning kring lärarens förhållningssätt till mångkulturalitet i högstadiet, åk 7-9 dels i förberedel-seklass och dels i ordinarie klass.
Teori:
Våra resultat har vi tolkat enligt ett sociokulturellt perspektiv samt begreppen känslomässig undervisningsetik/ethic of discomfort, meningserbjudande undervisning, repertoarer och orkestrering i klassrummet samt ett interkultu-rellt perspektiv.
Metod:
Studien baseras på en kvalitativ undersökning i form av observation och inter-vjuer av sex lärare i både förberedelseklass och ordinarie klass i högstadiet, åk 7-9. Vi valde att hämta vårt empiriska material på två olika skolor med hopp om att få reda på kvalitativa varierande erfarenheter.
Resultat:
Resultatet visar att samtliga intervjuade lärare var medvetna om de olika svå-righeter eleverna med utländsk bakgrund har. De står framför många svårig-heter och hinder som kräver lösningar och extra anpassningar. Bland dessa svårigheter är språket, kulturkrockar, konflikter, elevernas egen uppfattning om lärarens roll och auktoritet samt samarbetet med föräldrarna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT18 IPS LAU927:13 | sv |
dc.subject | Nyanlända elever | sv |
dc.subject | svårigheter | sv |
dc.subject | repertoarer | sv |
dc.subject | interkulturell pedagogisk kompetens | sv |
dc.title | Lärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex lärare | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |