• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Åldersblandad undervisning- En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning

Sammanfattning
ABSTRAKT Titel: ÅLDERSBLANDAD UNDERVISNING En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning. Författare: Sara Gustafsson Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng Antal sidor: 44 Handledare: Magnus Hermansson-Adler Examinator: Elisabeth Hesslefors-Arktoft Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Rapportnummer: VT-2611-55 Nyckelord: åldersblandad undervisning, åldersbladade klasser åldershomogen undervisning, åldershomogena klasser Bakgrund Mina egna erfarenheter av åldersblandad undervisning, dels från min egen skolgång och dels från min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) under lärarutbildningen, debatter i media och långa diskussioner i lärarrummen väckte mitt intresse att fördjupa mig i organisationsformen åldersblandad undervisning. Syfte Genom en kvalitativ intervjuundersökning vill jag undersöka hur fyra lärare med erfarenhet från både åldershomogena och åldersblandade klasser planerar och lägger upp sin undervisning samt se vilka pedagogiska för- och nackdelar med åldersblandad undervisning de väljer att lägga fram. Frågeställningar 1. Vilka argument för och emot åldersblandad undervisning har förts fram i svensk forskning under den senaste perioden samt vilka argument väljer de intervjuade lärarna att lägga fram? 2. Hur organiseras undervisningen utifrån den kunskaps- och mognadsspridning som ålderblandad undervisning innebär? Resultat Åldersblandad undervisning handlar om att kunna utnyttja de olikheter som finns i klassrummet, att utgå från den enskilde elevens förutsättningar och uppmuntra eleverna till samspel och samarbete. De pedagogiska för- och nackdelar som de intervjuade lärarna lägger fram under intervjuerna stämmer väl överens med den forskning jag har tagit del av vid mina litteraturstudier.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/592
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-55.pdf (603.3Kb)
Datum
2006
Författare
Gustafsson, Sara
Nyckelord
åldershomogen undervisning
åldersbladade klasser
åldersblandad undervisning
åldershomogena klasser
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-55
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV