• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ATT LYCKAS MED FÖRSKOLEKLASS En studie av hur rektorer hanterar förskoleklassens utmaningar och möjligheter

Abstract
Syfte: Studiens syfte är att tydligare förstå rektors roll för att utveckla undervisningskvalitet i förskoleklassen och hur rektorer tänker kring kvalitetsutveckling i och ledarskap av denna skolform. Syftet är även att förstå vilka utmaningar och möjligheter en rektor står inför i sitt ledarskap av förskoleklassen. Studien består av två delar med delvis olika syften: en enkät- och en intervjuundersökning. Enkätundersökningens syfte är att skapa en övergripande bild av rektorers tankar kring kvalitet i förskoleklass och hur de i sitt pedagogiska ledarskap bidrar till ökad kvalitet i skolformen. Intervjuundersökningens syfte är att fördjupa förståelsen av den bild som framträder i enkätundersökningen, att tydligare förstå hur det pedagogiska ledarskapet ser ut där förskoleklassens kvalitets-arbete sätts i fokus. Teori: Gränslandsteori, Ärlestigs och Törnséns modell för pedagogiskt ledarskap, Timperley undersökande och kunskapsbildande cykel, Sheridans och Pramling Samuelssons teori om kvalitetsaspekter. Metod: Enkätundersökning, kvalitativa intervjuer. Resultat: Studien visar stor variation i de medverkande rektorernas tankar kring kvalitet i förskoleklass och i vilka kvalitetsaspekter de fokuserar i sitt pedagogiska ledarskap av skolformen. En tänkbar förklaring till dessa variationer är de brister som finns i styrkedjans kontrollerande och stödjande strukturer, som har byggts för att skapa en likvärdig utbildning av hög kvalitet i alla skolväsendets verksamhetsformer. Istället för att stödja rektor är det dock inte sällan som styrkedjans olika parter snarare förbiser förskoleklassen, vilket påverkar rektors möjlighet att utveckla kvaliteten i skolformen. I några av de fall där förskoleklassens kvalitetsarbete sätts i fokus är rektor väl insatt i likheter och skillnader i de nationella uppdragen och i de olika utmaningar och möjligheter som varje verksamhetsform står inför och hur det behöver spegla deras pedagogiska ledarskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59300
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_59300_1.pdf (477.6Kb)
Date
2019-02-18
Author
Andréasson, Annika
Keywords
förskoleklass
rektor
pedagogiskt ledarskap
kvalitet
styrkedja
Series/Report no.
Kandidat
HT18 IPS PDGX61:2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV