ATT LYCKAS MED FÖRSKOLEKLASS En studie av hur rektorer hanterar förskoleklassens utmaningar och möjligheter
Sammanfattning
Syfte:
Studiens syfte är att tydligare förstå rektors roll för att utveckla undervisningskvalitet i förskoleklassen och hur rektorer tänker kring kvalitetsutveckling i och ledarskap av denna skolform. Syftet är även att förstå vilka utmaningar och möjligheter en rektor står inför i sitt ledarskap av förskoleklassen. Studien består av två delar med delvis olika syften: en enkät- och en intervjuundersökning. Enkätundersökningens syfte är att skapa en övergripande bild av rektorers tankar kring kvalitet i förskoleklass och hur de i sitt pedagogiska ledarskap bidrar till ökad kvalitet i skolformen. Intervjuundersökningens syfte är att fördjupa förståelsen av den bild som framträder i enkätundersökningen, att tydligare förstå hur det pedagogiska ledarskapet ser ut där förskoleklassens kvalitets-arbete sätts i fokus.
Teori:
Gränslandsteori, Ärlestigs och Törnséns modell för pedagogiskt ledarskap, Timperley undersökande och kunskapsbildande cykel, Sheridans och Pramling Samuelssons teori om kvalitetsaspekter.
Metod:
Enkätundersökning, kvalitativa intervjuer.
Resultat:
Studien visar stor variation i de medverkande rektorernas tankar kring kvalitet i förskoleklass och i vilka kvalitetsaspekter de fokuserar i sitt pedagogiska ledarskap av skolformen. En tänkbar förklaring till dessa variationer är de brister som finns i styrkedjans kontrollerande och stödjande strukturer, som har byggts för att skapa en likvärdig utbildning av hög kvalitet i alla skolväsendets verksamhetsformer. Istället för att stödja rektor är det dock inte sällan som styrkedjans olika parter snarare förbiser förskoleklassen, vilket påverkar rektors möjlighet att utveckla kvaliteten i skolformen. I några av de fall där förskoleklassens kvalitetsarbete sätts i fokus är rektor väl insatt i likheter och skillnader i de nationella uppdragen och i de olika utmaningar och möjligheter som varje verksamhetsform står inför och hur det behöver spegla deras pedagogiska ledarskap.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-02-18Författare
Andréasson, Annika
Nyckelord
förskoleklass
rektor
pedagogiskt ledarskap
kvalitet
styrkedja
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT18 IPS PDGX61:2
Språk
swe