• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap.

Sammanfattning
Titel: Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap. Antal sidor: 31 Författare: Sandra Hansson och Caroline Novén Westerberg Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Monica Sträng Examinator: Mats Hagman Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: Juni 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-58) Nyckelord: Naturvetenskap, styrdokument, undervisning, hemförhållanden, påverkan, attityder. Bakgrund Naturvetenskapen har en viktig roll i skolan, och undervisningen i de naturorienterade ämnena skall bidra till att ge alla elever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället och kunna delta och ta ställning i demokratiska beslut. Naturvetenskapen är också viktig i vår strävan att nå en hållbar utveckling. Forskning visar på att både undervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till naturvetenskap. För att elever ska uppleva lust och nyfikenhet för naturvetenskap krävs att undervisningen börjar mycket tidigt. Det är viktigt att eleverna inser nyttan med ämnena för att de ska bli motiverade att lära (Lindahl, 2003). Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att utifrån elevers utsagor i årskurs 9 undersöka vad som påverkar deras inställning till naturvetenskap. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns det andra faktorer som påverkar? Metod Vi har genomfört en kvalitativ studie och vår datainsamling bygger på enkäter samt intervjuer med tio elever där fem av eleverna är mycket intresserade av naturvetenskap medan de andra fem inte har något intresse för naturvetenskap. Resultat Vår undersökning visar att den tidigare undervisningen och hemförhållanden kan ha en påverkan på elevers inställning och attityd till naturvetenskap. Eleverna i vår undersökning som har stort intresse för naturvetenskap är också de som har haft mycket undervisning i de naturorienterade ämnena på mellanstadiet. Samma grupp elever har också föräldrar med akademisk bakgrund i större utsträckning än de elever vars intresse för naturvetenskap inte är lika stort. Vår undersökning visar att de elever med intresse för naturvetenskap också har föräldrar och vänner med stort intresse för naturvetenskap vilket inte har visat sig bland de elever med svagt intresse för naturvetenskap.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/593
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-58.pdf (501.9Kb)
Datum
2006
Författare
Hansson, Sandra
Novén Westerberg, Caroline
Nyckelord
hemförhållanden påverkan,
attityder
Naturvetenskap
styrdokument
undervisning
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-58
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV