• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT som ett pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.

ICT as a pedagogical tool for children with special needs.

Abstract
I uppsatsen diskuteras och analyseras en studie genomförd på två kommunala grundskolor och två grundsärskolor i Sverige. En kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer har använts i studien för att få svar på frågeställningarna. Studien tar upp de specifika arbetssätt och åtgärder som finns i dessa klasser med hjälp av IKT som ett pedagogiskt verktyg. Studien belyser även de möjligheter och hinder lärarna upplever när det kommer till IKT som resurs för barn med särskilda behov. I resultaten framkommer det vägar för eleverna att utveckla sin kommunikativa förmåga samt hur läraren kan behandla läs- och skrivsvårigheter med hjälp av IKT. Lärarna belyser även de hinder som fortfarande finns med IKT exempelvis brist på tid, kunskap och stöd. Vidare argumenteras det för att IKT ger fler möjligheter till delaktighet och individanpassning av undervisningen. Meningsfulla situationer i form av att eleven kan visa vad de kan med hjälp av digitala verktyg diskuteras och hur digitala verktyg blir till ett motivationshöjande pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59616
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_59616_1.pdf (347.6Kb)
Date
2019-03-08
Author
Fazakas, Vivien
Keywords
IKT, specialpedagogik, särskilda behov, digitalisering, lärare, tematisk analys, digitala verktyg, IT.
Series/Report no.
HT18-2930-039-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV