IKT som ett pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.
ICT as a pedagogical tool for children with special needs.
Sammanfattning
I uppsatsen diskuteras och analyseras en studie genomförd på två kommunala grundskolor och
två grundsärskolor i Sverige. En kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade
intervjuer har använts i studien för att få svar på frågeställningarna. Studien tar upp de specifika
arbetssätt och åtgärder som finns i dessa klasser med hjälp av IKT som ett pedagogiskt verktyg.
Studien belyser även de möjligheter och hinder lärarna upplever när det kommer till IKT som
resurs för barn med särskilda behov. I resultaten framkommer det vägar för eleverna att utveckla
sin kommunikativa förmåga samt hur läraren kan behandla läs- och skrivsvårigheter med hjälp
av IKT. Lärarna belyser även de hinder som fortfarande finns med IKT exempelvis brist på tid,
kunskap och stöd. Vidare argumenteras det för att IKT ger fler möjligheter till delaktighet och
individanpassning av undervisningen. Meningsfulla situationer i form av att eleven kan visa
vad de kan med hjälp av digitala verktyg diskuteras och hur digitala verktyg blir till ett
motivationshöjande pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-03-08Författare
Fazakas, Vivien
Nyckelord
IKT, specialpedagogik, särskilda behov, digitalisering, lärare, tematisk analys, digitala verktyg, IT.
Serie/rapportnr.
HT18-2930-039-L3XA1A
Språk
swe