Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3
What am I supposed to understand when I read? Inferences in Lgr11 and in the National test in Swedish, grade 3
Abstract
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas
kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3.
Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgått
från en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer på
provet. Vidare har jag använt mig av textanalys som en kvalitativ metod för att analysera läsbarheten
i texten och synliggöra vilka typer av inferenser eleverna behöver behärska.
Resultatet visar att eleverna i större grad svarar fel på frågor som kräver att de själva tolkar
informationen i texten, gör inferenser eller, som det även benämns, ”läser mellan raderna”.
Analysen visar att både nödvändiga och elaborativa inferenser förekommer på provet även om eleverna inte nödvändigtvis fått undervisning kring dessa. Resultatet synliggör en diskrepans
mellan Lgr11 och det Nationella provet då undervisning kring förmågan ”att läsa mellan raderna”
tydliggörs först i målen för årskurs 4-6 men förmåga mäts redan i provet i årskurs 3.
Lässtrategier ska, enligt Lgr11, ingå som en del i undervisningen i årskurs 1-3 men vilka strategier
detta innefattar framgår inte.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-03-11Author
Klavborn, Tina
Keywords
Lässtrategier, inferenser, Nationella provet i svenska, årskurs 3
Series/Report no.
HT18-2930-038-L3XA1A
Language
swe