• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3

What am I supposed to understand when I read? Inferences in Lgr11 and in the National test in Swedish, grade 3

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3. Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgått från en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer på provet. Vidare har jag använt mig av textanalys som en kvalitativ metod för att analysera läsbarheten i texten och synliggöra vilka typer av inferenser eleverna behöver behärska. Resultatet visar att eleverna i större grad svarar fel på frågor som kräver att de själva tolkar informationen i texten, gör inferenser eller, som det även benämns, ”läser mellan raderna”. Analysen visar att både nödvändiga och elaborativa inferenser förekommer på provet även om eleverna inte nödvändigtvis fått undervisning kring dessa. Resultatet synliggör en diskrepans mellan Lgr11 och det Nationella provet då undervisning kring förmågan ”att läsa mellan raderna” tydliggörs först i målen för årskurs 4-6 men förmåga mäts redan i provet i årskurs 3. Lässtrategier ska, enligt Lgr11, ingå som en del i undervisningen i årskurs 1-3 men vilka strategier detta innefattar framgår inte.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/59623
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_59623_1.pdf (573.0Kb)
Datum
2019-03-11
Författare
Klavborn, Tina
Nyckelord
Lässtrategier, inferenser, Nationella provet i svenska, årskurs 3
Serie/rapportnr.
HT18-2930-038-L3XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV