• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning i matematik

Formative assessment in mathematics

Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ bedömning i en matematikundervisning?”. Studien har tagit sin form utifrån Wiliam (2007) och hans fem nyckelstrategier som visar på hur ett formativt bedömningsarbete kan se ut. Frågeställningen har besvarats genom att kvalitativa in-tervjuer har genomförts med sex stycken verksamma, utbildade matematiklärare. Materialet samlades in genom inspelning och transkriberades för vidare analys. Resultatet visar att samt-liga av de intervjuade lärarna arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Resultatet visar även att de fem nyckelstrategierna används i ett formativt bedömningssyfte, dock vissa mer än andra. Vidare visar resultatet att lärarna endast använder de fem nyckelstra-tegierna; Att delge lärandemål och framgångskriterier, anpassning av undervisning utifrån elevers kunskaper, återkoppling, kamratbedömning och självbedömning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59631
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_59631_1.pdf (427.6Kb)
Date
2019-03-11
Author
Bolin, Rebecka
Keywords
Formativ bedömning, matematik, återkoppling, lärandemål, självbedömning, kamratbedömning.
Series/Report no.
HT18-2930-043-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV