Show simple item record

dc.contributor.authorBolin, Rebecka
dc.date.accessioned2019-03-11T12:31:04Z
dc.date.available2019-03-11T12:31:04Z
dc.date.issued2019-03-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59631
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ bedömning i en matematikundervisning?”. Studien har tagit sin form utifrån Wiliam (2007) och hans fem nyckelstrategier som visar på hur ett formativt bedömningsarbete kan se ut. Frågeställningen har besvarats genom att kvalitativa in-tervjuer har genomförts med sex stycken verksamma, utbildade matematiklärare. Materialet samlades in genom inspelning och transkriberades för vidare analys. Resultatet visar att samt-liga av de intervjuade lärarna arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Resultatet visar även att de fem nyckelstrategierna används i ett formativt bedömningssyfte, dock vissa mer än andra. Vidare visar resultatet att lärarna endast använder de fem nyckelstra-tegierna; Att delge lärandemål och framgångskriterier, anpassning av undervisning utifrån elevers kunskaper, återkoppling, kamratbedömning och självbedömning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT18-2930-043-L6XA1Asv
dc.subjectFormativ bedömning, matematik, återkoppling, lärandemål, självbedömning, kamratbedömning.sv
dc.titleFormativ bedömning i matematiksv
dc.title.alternativeFormative assessment in mathematicssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record