dc.contributor.author | Bolin, Rebecka | |
dc.date.accessioned | 2019-03-11T12:31:04Z | |
dc.date.available | 2019-03-11T12:31:04Z | |
dc.date.issued | 2019-03-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/59631 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ bedömning i en matematikundervisning?”. Studien har tagit sin form utifrån Wiliam (2007) och hans fem nyckelstrategier som visar på hur ett formativt bedömningsarbete kan se ut. Frågeställningen har besvarats genom att kvalitativa in-tervjuer har genomförts med sex stycken verksamma, utbildade matematiklärare. Materialet samlades in genom inspelning och transkriberades för vidare analys. Resultatet visar att samt-liga av de intervjuade lärarna arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Resultatet visar även att de fem nyckelstrategierna används i ett formativt bedömningssyfte, dock vissa mer än andra. Vidare visar resultatet att lärarna endast använder de fem nyckelstra-tegierna; Att delge lärandemål och framgångskriterier, anpassning av undervisning utifrån elevers kunskaper, återkoppling, kamratbedömning och självbedömning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT18-2930-043-L6XA1A | sv |
dc.subject | Formativ bedömning, matematik, återkoppling, lärandemål, självbedömning, kamratbedömning. | sv |
dc.title | Formativ bedömning i matematik | sv |
dc.title.alternative | Formative assessment in mathematics | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |