• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Begåvning – resurs eller hinder?

Sammanfattning
Abstrakt Arbetets art: Examensarbete 10 p, lärarprogrammet Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Antal sidor: 29 Titel: Begåvning – resurs eller hinder? Åtta lärares uppfattningar om begåvade elever och den egna undervisningen i matematik Författare: Helena Hibell, Eva Klevedal Handledare: Per-Olof Bentley Examinator: Thomas Lingefjärd Rapportnummer: VT06-2611-66 Nyckelord: begåvning, förmåga, matematik, undervisningsansats Begåvade elever i matematik är en grupp inom skolan som lätt glöms bort på grund av att de når kursplanemålen, och anses vara självgående. Samtidigt efterfrågar de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna fler sökande. Syfte med studien var att undersöka hur lärare uppfattar begåvade elever. Vi ville även undersöka hur lärare förhåller sig till dessa elever i sin undervisning, samt om lärarnas syn på begåvning har ett samband med det upplägg de valt i sin matematikundervisning. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats har genomförts, då vi ville fördjupa oss i en företeelse, och hur lärarna uppfattade denna. Vi utförde åtta intervjuer med lärare i skolår 4-9. Samtliga respondenter var matematikutbildade. Intervjuerna var riktat öppna och respondenterna kunde utveckla sina svar. De flesta lärare i undersökningen anger att snabbhet är ett utmärkande drag för begåvade elever. Samtliga lärare anser att det är viktigt att uppmärksamma elever med förmåga i matematik. Flera lärare angav dock att tidsbrist var en faktor som påverkade möjligheten att utveckla denna grupp elever på ett tillfredsställande sätt. I läroplanen understryks att alla elever ska stödjas i sitt lärande. I analysen av hur synen på begåvning påverkar upplägget av matematikundervisningen framträder inga tydliga samband.
Examinationsnivå
Master
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/597
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-66.pdf (182.0Kb)
Datum
2006
Författare
Klevedal, Eva
Hibell, Helena
Nyckelord
matematik
undervisningsansats
begåvning
förmåga
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-66
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV