• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa verksamhet mellan pedagogisk professionalism och marknadsmässiga tekniker – En studie om institutionella logiker i organisering av förskolan

Abstract
Offentlig förvaltning och dess verksamheter präglas av olika förväntningar och krav, ofta inte helt i samklang utan motstridiga. I denna studie har organiseringen av offentlig förskola och hur den möter utmaningen att skapa verksamhet mellan pedagogisk professionalism och marknadsmässiga tekniker studerats. Förskolan möts av dubbla uppdrag, att stimulera barns utveckling och lärande i kombination genom att skapa en pedagogiskt utformad verksamhet i kombination med ett inträde av marknadsmässiga styrtekniker och en ekonomi i balans. Hur dessa uppdrag och krav framträder och påverkar organiseringen av offentlig förskola går att förklara via ett teoretiskt perspektiv av institutionella logiker. Syftet med studien har att via perspektivet av institutionella logiker besvara hur och varför institutionella logiker framträder och hur de hanteras på olika organisatoriska nivåer, i olika processer av personerna i förskolan. Genom att skugga personer på områdeschefsnivå, enhetschefsnivå och verksamhetsnivå, alla med en relation till förskolan, i fyra olika organisationer, under en sammanlagd tid av 4 veckor samt komplettera med djupa intervjuer har samband mellan hur en pedagogisk professionalism framträder i relation till marknadsmässiga styrtekniker. Resultat visar hur dessa framträder i form av en professionslogik och en marknadslogik på olika organisatoriska nivåer och i olika processer samt hur dessa hanteras av personerna i förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59785
Collections
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_59785_1.pdf (548.3Kb)
Date
2019-03-20
Author
Hellgren, Hanna
Keywords
Institutionella logiker
Organisering av offentlig verksamhet
Dubbla logiker
Offentlig styrning
Förskola
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV