Att skapa verksamhet mellan pedagogisk professionalism och marknadsmässiga tekniker – En studie om institutionella logiker i organisering av förskolan
Sammanfattning
Offentlig förvaltning och dess verksamheter präglas av olika förväntningar och krav, ofta inte
helt i samklang utan motstridiga. I denna studie har organiseringen av offentlig förskola och
hur den möter utmaningen att skapa verksamhet mellan pedagogisk professionalism och
marknadsmässiga tekniker studerats. Förskolan möts av dubbla uppdrag, att stimulera barns
utveckling och lärande i kombination genom att skapa en pedagogiskt utformad verksamhet i
kombination med ett inträde av marknadsmässiga styrtekniker och en ekonomi i balans. Hur
dessa uppdrag och krav framträder och påverkar organiseringen av offentlig förskola går att
förklara via ett teoretiskt perspektiv av institutionella logiker. Syftet med studien har att via perspektivet av institutionella logiker besvara hur och varför institutionella logiker framträder
och hur de hanteras på olika organisatoriska nivåer, i olika processer av personerna i förskolan.
Genom att skugga personer på områdeschefsnivå, enhetschefsnivå och verksamhetsnivå, alla
med en relation till förskolan, i fyra olika organisationer, under en sammanlagd tid av 4 veckor samt komplettera med djupa intervjuer har samband mellan hur en pedagogisk professionalism framträder i relation till marknadsmässiga styrtekniker. Resultat visar hur dessa framträder i form av en professionslogik och en marknadslogik på olika organisatoriska nivåer och i olika processer samt hur dessa hanteras av personerna i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-03-20Författare
Hellgren, Hanna
Nyckelord
Institutionella logiker
Organisering av offentlig verksamhet
Dubbla logiker
Offentlig styrning
Förskola
Språk
swe