• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolan

Abstract
Syfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan. Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att hjälpa oss att förstå och förklara mänkliga beteende och känslor. Det har blivit viktigare för utbildning och pedagogik med interkulturell kompetens för att bättre förstå och förhålla sig till dagens mångkulturella värld och samhälle. Konfucianism har under mer än två årtusenden spelat en central roll i Kinas kultur och samhällsliv. Förutom att Konfucius lägger tonvikten på moral i utbildningen är han den första personen i Kinas långa historia som förespråkar att utbildningen borde vara öppen för alla. Vidare belyser han att lärare måste kunna känna till varje elevs förutsättningar och anpassa sitt undervisningssätt efter elevens förmåga, behov och personlighet. Metod: Vi valde att utföra en kvalitativ studie med sex intervjuer. Vi använde oss av den fenomenografiska metodansatsen som datainsamlingsmetod. Våra sex respondenter kommer ifrån Kina och har kinesiska som sitt modersmål. De har alla barn i årskurs 7-9, som har deltagit i modersmålsundervisning i svenska skolan . Resultat: Resultatet visade att kinesiska invandrarföräldrar hade många förväntningar - särskilt på lärarens undervisning och skolans förvaltning. Lärarens attityd och undervisningssätt var de två viktigaste områdena som både svenska lärare och modersmålslärare i kinesiska borde förbättra. Föräldrarnas egen upplevelse av barndom och skolgång påverkade mycket deras syn på den svenska skolan. En av de sex respondenterna visade ett stort förtroende för svenska skolan, två visade ett litet och tre visade varken stort eller litet förtroende.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60227
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_60227_1.pdf (867.2Kb)
Date
2019-05-07
Author
Chen, Ching-Pei
Fang, Zhenzhen
Keywords
Kinesiska invandrarföräldrar
förväntningar
symbolisk interaktionism
interkulturell kompetens
konfucianism
Series/Report no.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV